dimarts, 28 de setembre de 2010

Parts de l'escalfament. Suport visual als apunts.

Parts de l'escalfament:

Exercicis Generals: Són comuns a qualsevol escalfament, indepedentment de l'activitat que s'hagi de practicar.
Per exemple: Carrera contínua, jocs dinàmics, exercicis de mobilitat articular sense i amb desplaçament...

Exercicis de Flexibilitat: Estiraments i moviments on hi hagi un bon recorregut articular, és a dir, que siguin de gran amplitud.

Exercicis específics: Realitzarem exercicis similars a l'esport o activitat física que hagis de practicar tot seguit.

Escalfament abans d'un partit de bàsquet:

Podeu identificar les tres parts de l'escalfament?

Flexibilitat Dinàmica. Suport visual als apunts.

Flexibilitat Dinàmica: La practiquem quan fem l'exercici en moviment. Han de ser moviments amples, extensos i relaxats.

Per exemple, una taekwondista:



Per exemple, la gimnàstica rítmica:

Flexibilitat Estàtica. Suport visual als apunts.

Flexibilitat Estàtica: La practiquem adoptant una posició d'estirament i la mantenim sense cap moviment.
Per exemple, una rutina d'exercicis d'estirament:

Velocitat Gestual. Suport visual als apunts.

Velocitat Gestual: Capacitat de realitzar un moviment (gest) en el menor temps possible. No hi ha desplaçament del cos.
Per exemple, un jugador de tennis taula colpejant la pilota:

Velocitat de Reacció. Suport visual als apunts.

 Velocitat de Reacció: Capacitat de donar una resposta motriu davant un estímul en el menor temps possible.
Aquesta "habitació" serveix per treballar la Velocitat de Reacció en la presa de decisions. La pilota et pot venir de qualsevol dels 4 costats i quan la controles, has de xutar-la al "quadrant" que s'il·lumina.



Per exemple, una portera d'handbol entrenant:

Força Resistència. Suport visual al apunts.

 Força Resistència Té dues característiques fonamentals.
  1. Oposició que s'ha de vèncer és molt mitjana.
  2. El moviment es realitza durant un temps prolongat.
Una escaladora, encara que tingui 11 anys, necessita molta força resistència per escalar:



Per exemple, un kayakista, que repeteix el gest amb la pala, una i una altra vegada:

Velocitat de Desplaçament. Suport visual als apunts.

Velocitat de Desplaçament: Capacitat de recórrer una distància en el menor temps possible.
Un nedador de 50m estil lliure ha d'anar molt ràpid:



Per exemple, la prova de 100m a atletisme:

Força Explosiva. Suport visual als apunts.

Força Explosiva: Té dues característiques fonamentals.
  1. Oposició que s'ha de vèncer és molt petita.
  2. El moviment es realitza molt ràpid.

Un jugador de baseball ha de llançar la pilota amb molta potènica (força explosiva):


Per exemple, un jugador de futbol colpejant una pilota:



Força Màxima. Suport visual als apunts.

Força Màxima: Té tres característiques fonamentals.
  1. Oposició que s'ha de vèncer es molt elevada, quasi el 100%.

  2. Es realitzen molt poques repeticions.
  3. El moviment és molt lent.

Per exemple una prova d'halterofília.

Resistència Anaeròbica. Suport visual als apunts.


Resistència anaeròbica: Té tres característiques fonamentals.
  1. Esforç d'alta intensitat.
  2. L'oxigen que arriba a la musculatura és insuficient per a mantenir l'esforç.
  3. Esforç de curta durada
Per exemple la prova de 400m:

Resitència Aeròbica. Suport visual als apunts.

Resistència aeròbica: Té tres característiques fonamentals.
  1. Esforç de mitja o baixa intensitat.
  2. L'oxigen que arriba a la musculatura és suficient per a mantenir l'esforç.
  3. Esforç de llarga durada.

    Per exemple, un triatló:


O bé, una cursa de Moutain Bike:

divendres, 24 de setembre de 2010

Força Relativa .


Heu vist aquest noi?
Localitza molt bé els moviments i és capaç de moure bona part de la seva massa corporal sense problemes i amb un nombre elevat de repeticions per exercici.
Aquest és un bon exemple de força relativa o capacitat de realitzar contraccions musculars per desplaçar la pròpia masa corporal. Té un component de força resistència.

Reducció del dolor muscular.

AYUDAN A REDUCIR EL DOLOR MUSCULAR

Los elagitaninos del zumo de granada mejoran la recuperación de la fuerza

"El zumo de granada atenúa la debilidad, mejora la recuperación de fuerza y reduce el dolor de los músculos flexores del codo tras el ejercicio excéntrico", según un estudio realizado por el equipo de investigadores del Departamento de Ciencias Alimenticias de la Universidad de Texas (Austin).

dijous, 23 de setembre de 2010

dimecres, 22 de setembre de 2010

Calcular FCMàx de manera indirecta.

El millor  per saber la teva Freqüència cardiaca màxima (FCMàx) es fer una prova d'esforç en un centre de medicina esportiva:

De manera indirecta, és a dir, sense fer exercici, també pots saber la teva FCMàx.
Tradicionalment s'ha utilitzat la fórmula:
FCMàx = 220 - edat
Estudis posteriors han trobat altres fórmules. Us presentem una que està força acceptada i que actualitza i millora l'anterior:
FCMàx = 208-(edat X 0'7)
Aquí tens un programa que et permet calcular la teva FCMàx de manera indirecta i utilitzant aquesta fórmula.
També et donarà orientacions per treballar de manera aeròbica, anaeròbica o a la zona de canvi, tenint la FC com a indicador de la intesitat de treball.


dimarts, 21 de setembre de 2010

Esquinç Messi.

Distensió de lligament en grau I.

De vegades, l'esport mediàtic ens porta notícies que podem aprofitar per saber més sobre l'activitat física.

Avui aprofitarem la lesió que va patir en Messi per aprofundir sobre aquests conceptes:
  • Esquinç.
  • Lligament lateral intern/extern del turmell.
Clicka a l'enllaç per saber més:
Esquinç de lligament lateral intern i els diferents graus de lesió.

Altres lesions d'en Messi:
Via: El Periódico de Catalunya.

Enllaç a la notícia de El Periódico de Catalunya.

Isquiotibials. Grups musculars.

Isquiotibials
El Grup muscular dels isquiotibials està format per 3 músculs:
  • Semitendinós.
  • Semimembranós.
  • Bíceps femoral.
Quan fem estiraments o exercicis de musculació, quasi sempre ens referim al isquiotibials, però heu de distingir entre Grup Muscular i Múscul.
Aquí teniu les imatges dels diferents músculs d'aquesta part del cos:


Semitendinós


Semimembranós


Bíceps femoral

Quàdriceps. Grups musculars.

El Grup muscular dels quàdriceps està format per 4 músculs:
  • Vast intern.
  • Vast extern.
  • Recte anterior.
  • Crural.
Quan fem estiraments o exercicis de musculació, quasi sempre ens referim al quàdriceps, però heu de distingir entre Grup Muscular i Múscul.
Aquí teniu les imatges dels diferents músculs d'aquesta part del cos:

Vast intern i extern.


Recte anterior.


Crural.

dijous, 16 de setembre de 2010

Educació Postural 2. Primer de Batxillerat.

Després de la classe d'avui, crec que cal aclarir, ampliar i reforçar part de la informació donada:
  1. Concepte de punt d'origen i inserció.
  2. Imatge del Gluti major.
  3. Tres tipus de contracció muscular.
1.-Concepte de punt d'origen i inserció d'un múscul estriat: 
Superfícies on està "enganxat" la part tendinosa del múscul. Normalment pertanyen a dos ossos diferents, i quan les fibres musculars es contrauen, mobilitzen  una o diverses articulacions.
Amb aquest exemple dels punts d'origen i punt d'inserció del pectoral major es pot entendre millor el concepte:
 2.-Al dossier d'Educació Postural, falta una imatge del Gluti major:


3.-Per a tonificar els grups musculars fàsics ens centrarem en tres tipus de contracció muscular:
  • Contracció muscular Concèntrica: Punts d'origen i d'inserció s'ajunten.
Exemple:
C. M. Concèntrica de Quàdriceps.

  • Contracció muscular Excèntrica: Punts d'origen i d'inserció es separen.
Exemple:
C. M. Excèntrica de Bíceps.

  • Contracció muscular Isomètrica: Punts d'origen i d'inserció no es mouen.
Exemple:
C. M. Isomètrica d'Abdominals i Glutis Major.
Més informació sobre la Contracció Muscular.

dimecres, 15 de setembre de 2010

La Marató a Fons. Quèquicom-C33

El programa Quèquicom del Canal 33 realitza documentals molt interessant.

En aquest capítol tracta sobre la marató:

"La marató és una prova de resistència que porta el cos al límit de l’esforç. El reporter Pere Renom s’entrena durant dotze setmanes per afrontar la cursa amb garanties: la prova d’esforç, l’alimentació, el calçat, l’anatomia, la fisiologia i la psicologia són la clau perquè el corredor pugui fer els 42 km i arribar a la meta amb èxit. El programa, a més, també aconsella sobre la manera de prevenir lesions."

diumenge, 12 de setembre de 2010

Treball de curs. Primer de Batxillerat

Ara us toca a vosaltres decidir sobre quina activitat física voleu aprofundir i quines voleu practicar a Educació Física. Ho fem a través del...
 
Treball Educació Física.  
Primer de Batxillerat.

Aquest treball té dues parts:
            1.- Treball teòric.
2.- Part pràctica on vosaltres prepareu dues sessions, relacionades amb el treball teòric i feu de professors/es als vostres companys.

1.- Treball teòric:

  • Personalitza el teu treball amb imatges d'elaboració pròpia.
  • Realitza o busca vídeos on es descriguin i expliquin aspectes importants del treball:
Exemple de tècnica de frisbee:

Educació Postural. Primer de Batxillerat

Unitat didàctica centrada en la columna vertebral i les actuacions que podem fer des de la matèria d'Educació Física.
Es vol donar resposta a les següents preguntes:
  • Com està formada la columna vertebral?
  • Quines són les principals afectacions sobre la columna vertebral?
  • Quins grups muscular cal estirar?
  • Quins cal enfortir?
  • Quins són els exercicis bàsics per aconseguir millorar la postura corporal?
  • Què pots fer quan estiguis assegut per millorar la postura corporal?
  • Com carregar i transportar pesos correctament?
Teoria i pràctica al servei de la teva C.V.!



Ampliació:

dijous, 9 de setembre de 2010

Com participar al BloG?

Aquest Blog el gestionem els professors d'Educació Física però, si no serveix per a que els alumnes també participin i comparteixin informació interessant, perd importància.

Com participar?

Ens pots enviar un mail a:

educaciofisicamontsoriu@gmail.com

El contingut del mail ha de: 
  • Complir unes norme mínimes de correcció.
  • Aportar informació sobre activitat física.
  • Compartir informació sobre els esports on participes.
  • Aconsellar webs interessants.
  • Cal posar noms i cognoms per saber qui fa la proposta.
...
Animeu-vos, it's time to SHARE!

dimarts, 7 de setembre de 2010

dilluns, 6 de setembre de 2010

Welcome al Blog d'Educació Física Montsoriu!!

Això comença ja!
Us presento el blog d'Educació Física Montsoriu (Afegir a favorits!!).
Ens servirà per compartir informació i millorar el que es fa des del Seminari d'Educació Física.
Aquest blog vol ser també el cosí-germà àgil de la web que estem preparant.
Agafeu-vos fort, participeu i molta sort!!!